startpagina  
  voeding favorieten perspectieven ideeënbus column   activiteiten    
  gelijkwaardige communicatie   thuiszorg   biodanza impro bijles Grieks leren  
 
 
Mijn ideale zorg-organisatie

Zelf werk ik als verzorgende bij Evean Thuiszorg. Ik vraag me de laatste tijd af hoe mijn ideale zorg-organisatie er uit ziet. Ik gebruik deze webpagina om mijn ideeën te laten uitkristalliseren. Dankzij internet kunnen anderen makkelijk meedenken en suggesties geven. Graag zelfs!

Ik zie de volgende belanghebbenden in de organisatie rondom de zorgverlening:
- de samenleving als geheel;
- de mantelzorger;
- de zorgvrager;
- de individuele zorgverlener;
- de zorgverlenende organisatie.

Van deze vijf geef ik de hoogste prioriteit aan de samenleving. Waarschijnlijk ligt hier de reden dat ik ontevreden ben over de huidige organisatie van zorg.

Op deze pagina doe ik geen uitspraken via welk stappenplan mijn ideale zorg-organisatie kan worden gerealiseerd. Na elke stap kunnen er namelijk onverwachte effecten optreden. Ik zie dit als een logisch gevolg van complexe systemen.

In de onderstaande tekst geeft de datum achter de titel aan, wanneer ik dit onderdeel voor het laatst heb gewijzigd.

Reageer op deze pagina


De zorgvrager heeft inspraak in wie de zorgverlener is (1-2-06)
De zorgvrager kan aangeven als het onvoldoende klikt tussen hem en de zorgverlener. De zorgverlener krijgt maximaal twee herkansingen.
Bij onvoldoende alternatieve zorgverleners loopt de zorgvrager het risico, dat de beschikbare zorgverlener op een minder gunstig tijdstip langskomt.
 
Per regio is er slechts één werkgever voor de zorgverleners (10-8-05)
In de huidige situatie is het werkterrein van zorgverleners nog behoorlijk verzuild. In het belang van de zorgvragers verdwijnen de zuilen en kan bijvoorbeeld een zorgvrager in een verzorgingstehuis de zorg laten verlenen door een iemand van wat nu nog thuiszorg heet.
Per regio wordt de zorg centraal gepland voor de zorgverleners in loondienst. Zorgverleners die eigen baas zijn, kiezen per dagdeel of zij hier in mee willen draaien.
 
Zorgverleners wisselen onderling succesfactoren uit (1-2-06)
Sommige zorgverleners hebben vaker dan anderen een goed contact met de zorgvragers. De zorgverleners bespreken onderling wat mogelijke succesfactoren zijn in hun contact met de zorgvrager.
Voor deze bespreking is structureel tijd vrijgemaakt tijdens werktijd. De groepsgrootte is maximaal tien personen. Eén van hen wordt gekozen als voorzitter, maar iemand van buiten de groep is ook mogelijk.
 
De reisafstand van zorgvrager tot zorgvrager bedraagt maximaal vijf minuten (10-8-05)
De zorgvrager kan alleen zorgverleners uitkiezen die in zijn regio werken. Op die manier blijft de inproductieve reistijd tot een redelijk minimum beperkt.
 
Alleen de reiskosten tijdens het werk worden vergoed (1-2-06)
De kosten voor woon/werk-verkeer zijn voor rekening van de zorgverlener. Dit stimuleert dat zorgverleners werk nabij hun woonplaats zoeken.
 
De wijze van financiering staat los van wie de zorgvrager of de zorgverlener kan zijn (10-8-05)
Een zorgvrager kan de administratie overlaten aan de zorgverlenende organisatie of de administratie zelf doen. Deze keuze beïnvloedt niet de beschikbaarheid van een zorgverlener voor de zorgvrager.
Zorgverleners die eigen baas zijn, regelen zelf de administratie. Hun winst kan zitten in de lagere kosten van hun eigen eenpersoons organisatie. Evenzo heeft de zorgvrager een financieel voordeel als hij zelf de administratie doet.
 
Per beroepsgroep rekent elke zorgverlener hetzelfde tarief (10-8-05)
Een vast tarief voorkomt hogere kosten voor de zorgvrager of lagere inkomsten voor de zorgverlener. De kosten van de medewerkers in de zorg worden zo veel mogelijk gekoppeld aan de desbetreffende zorgvragers. Kosten waarbij dit niet lukt, worden verrekend in de tarieven van alle zorgverleners.
 
Uiteindelijk ontvangt elke zorgverlener hetzelfde uurloon (10-8-05)
Voor de hogere uurlonen vind ik dat die onder druk mogen komen te staan ten gunste van de lagere uurlonen. Als je bijvoorbeeld het uurloon van de wijkverpleegkundige als streefbedrag hanteert, kun je de besparing bij de uurlonen boven dit streefbedrag uitgeven bij de uurlonen onder het streefbedrag. Je gaat dan het verschil tussen de lagere uurlonen en het gemiddelde bedrag met een vast percentage verkleinen. De grootte van de besparing bij de hogere uurlonen bepaalt de grootte van het percentage. Op deze manier komen de uurlonen van de verschillende zorgverleners steeds dichter bij elkaar te liggen.
Hoe de hogere uurlonen kunnen worden verlaagd, komt bij het volgende punt ter sprake.
 
Alle medewerkers in de zorgorganisatie zijn een deel van hun werktijd zorgverlener (10-8-05)
Het lijkt mij belangrijk dat elke medewerker voeling houdt met de bestaansreden van de organisatie, namelijk zorg verlenen. Elke medewerker gaat minimaal twee dagdelen per week als zorgverlener werken. Deze keuze zet het huidige salarissysteem onder druk. Ook het uurloon van de ondersteunende medewerkers gaat richting het streefbedrag van de zorgverleners.
Een manier om de huidige hoge uurlonen lager te krijgen, is het jaarlijks aanbieden van de betreffende ondersteunende taken aan de medewerker die de interessantste prijs/kwaliteit-verhouding in de aanbieding heeft. Uiteraard is herbenoeming mogelijk.
 
Steekproefsgewijs loopt een buitenstaander met een zorgverlener mee (10-8-05)
Iemand van buiten de zorg beoordeelt of de geleverde zorg overeenkomt met wat de samenleving heeft afgesproken over de te verlenen zorg. Hierdoor wordt de kans kleiner dat zorgvragers te lang (of te kort) of te weinig (of te veel) zorg krijgen. Hoe meer de geleverde zorg afwijkt van de afgesproken zorg, hoe meer de betreffende regio onder curatele komt te staan.
 
De politiek beslist over het financieringsbudget (10-8-05)
De lokale politiek besluit wat zij in hun regio de gewenste hoeveelheid zorg vinden. Deze keuze komt niet in handen van een verzekeraar of een bestuurder. Het doel is dat de samenleving als geheel bepaalt, welke hoeveelheid betaalde zorg wenselijk is.
 
De mantelzorger krijgt een alternatief inkomen voor geïndiceerde zorg (10-8-05)
Soms kan een mantelzorger (een deel van) de zorg overnemen van de zorgverlener. Voor dit deel van de zorg krijgt de mantelzorger een vergoeding. Geen vergoeding in geld, maar in uren. De mantelzorger kan het tegoed aan uren besteden aan zorg voor hemzelf of aan zorg voor een ander. Het is aan de mantelzorger wat de ander betaalt voor het recht op een uur zorg.
Bij de besteding van de zorguren geeft dit direct een korting op de eigen bijdrage. Elke zorgvrager gaat dus de rekensom maken, wat het recht op een uur zorg hem waard is.
Zolang de uurtarieven voor zorg nog verschillen, blijft er voor de mantelzorger ook verschil in de verschillende soorten zorguren (huishoudelijk, verzorging of verpleging).
 
De zorgverleners hebben het laatste woord inzake de bedrijfsvoering (10-8-05)
Elk jaar kiezen de zorgverleners uit hun midden een medewerker die een jaar lang leiding geeft aan de beleidsmakers van de organisatie. Deze medewerker kan binnen bepaalde marges afwijken van het beleid van het afgelopen jaar. Als hij grotere wijzigingen van plan is, moet hij hier apart toestemming van de zorgverleners voor krijgen.
Naast de gekozen medewerker zijn er ook de minder fortuinlijke kandidaat-leiders. Zij krijgen de ruimte om maandelijks hun commentaar te geven op het gevoerde beleid.
 
Een veelzijdige zorgverlener voert het kennismakingsgesprek met een nieuwe zorgvrager (19-8-05)
De eerste klap is een daalder waard. De zorgverlener die het kennismakingsgesprek voert, schat in welke zorgverleners passen bij de zorgvrager in kwestie. Ook is hij op de hoogte van het wettelijk kader. Hierdoor weet de zorgvrager welk beroep hij op zorgverleners kan doen.
 
De zorgvrager weet wanneer de zorgverlener langs komt (1-2-06)
Op de dag zelf weet de zorgvrager tot op een half uur nauwkeurig wanneer de zorgverlener langs komt. Hiervoor maakt de organisatie gebruik van een belcomputer. De computerstem vermeldt het tijdstip en de naam van de zorgverlener. Uiteraard kan de zorgvrager ook afzien van deze service.
Zo gauw de zorgverlener merkt dat hij de marge van een half uur overschrijdt, informeert hij de organisatie hierover. De belcomputer informeert vervolgens de betrokken zorgvragers. Eventueel wordt de hulp van een collega ingeschakeld.
De zorgvrager kan tot een etmaal van tevoren kosteloos afzeggen. De zorgverlener heeft de planning minimaal acht uur voor aanvang van een dienst rond.
 
De zorgverlener bepaalt zelf zijn vaardigheden (23-9-05)
De zorgverlener houdt zichzelf de spiegel voor of hij een vaardigheid voldoende onder de knie heeft. Als hij hier een inschattingsfout maakt, verwacht ik dat hij minder snel door een zorgvrager wordt uitgekozen. Bij nieuwe zorgverleners moet goed in kaart worden gebracht, welke zorgvragers aansluiten bij hun vaardigheden.
Deze benadering maakt het mogelijk in kleine stappen nieuwe vaardigheden te leren. Of bij een persoonlijke crisis tijdelijk een aantal vaardigheden te schrappen.
 
De zorgverlener in de wijk reageert op de alarmering door een zorgvrager (23-9-05)
Bij alarmering door een zorgvrager bekijkt een coördinator welke zorgverlener het snelst ter plekke kan zijn. De zorgverleners laten de coördinator weten, hoeveel tijd ze nog nodig hebben bij de zorgvrager waar ze op dat moment zijn. De coördinator besluit vervolgens wie er naar de alarmerende zorgvrager gaat. Hij houdt hierbij rekening met de reden van de alarmering.
 
In de zorgverlenende organisatie is arbo-beleid een prioriteit (4-11-06)
De organisatie schept de voorwaarden om het zorgverlenende werk een beroepsleven lang te kunnen uitoefenen. Tegelijk neemt de zorgverlener zijn verantwoordelijkheid wat betreft de zelfzorg.
Tijdens ziekte blijft de zorgverlener (een deel van) zijn inkomen behouden. Maatgevend is het ziekteverleden van de afgelopen zeven jaar. In de periode van zeven jaar is er wellicht een patroon in het ziekteverzuim te herkennen. Zodra een volgend ziekteverzuim past binnen dit patroon, zijn de ziektekosten op rekening van de zorgverlener. In de andere gevallen behoudt de zorgverlener zijn inkomen. De zorgverlener krijgt de mogelijkheid zich voor dit risico bij te verzekeren. Het doel van deze financiële prikkel is een overgang van hollen of stilstaan naar rustig lopen.
De beslissing wel of geen patroon gebeurt op statistische gronden. De aard van de ziekte doet niet terzake.
 
Het aantal bekende zorgverleners per zorgmoment is een maat voor de kwaliteit (10-3-07)
Alleen al door het weekend krijgt een zorgvrager niets steeds hulp van dezelfde zorgverlener. Gedurende een maand wisselen zorgverleners elkaar af in bijvoorbeeld de ochtendzorg.
De meeste zorgvragers willen hulp van bekende zorgverleners. Het quotiënt van het aantal eerste bezoeken per maand en het totaal aantal zorgmomenten per maand geeft zo een beeld van de kwaliteit van zorg.