startpagina  
  voeding favorieten perspectieven ideeënbus column   activiteiten    
  gelijkwaardige communicatie thuiszorg biodanza   impro   bijles Grieks leren  
    zelf aan de slag   een goed gesprek  
 
 
Met je eigen groep aan de slag!

Tijdens een cursus heeft de docent vaak de hoofdrol. Een criterium voor een goede docent vind ik de vaardigheid zichzelf overbodig te maken. De docent helpt de groep op weg met een brok theorie. Vervolgens gaat de groep hier zonder docent mee aan de slag. Iemand van de groep neemt de rol van eerste-onder-gelijken op zich.

Een groep zonder docent ontwikkelt mijns inziens de vaardigheid je rol te aanvaarden, of je nu een hoofd- of een bijrol hebt. Degene in de hoofdrol leert hoe het is, als alle aandacht op hem gevestigd is en de voortgang van zijn besluiten afhangt. De anderen met de bijrol proberen de hoofdrolspeler te laten schitteren in zijn rol.

Een (tijdelijke) docent ziet door zijn ervaring snel bepaalde vaardigheden en valkuilen van de groepsleden. Vaak weten de groepsleden ook wel van elkaar wat hun sterke en zwakke impro-kanten zijn. De gecombineerde kennis van de docent en de groep stelt een groep in staat zichzelf feedback te geven. Let er bij de feedback op dat een toeschouwer begint met te benoemen wat hij gezien heeft en vervolgens gaat benoemen wat hij daar bij voelde. In drie zinnen moet de feedback te doen zijn. In de kroeg volgt eventueel de uitgebreide versie.

Volgens mij doe je als speler er verstandig aan je te richten op één vaardigheid per keer. Bij voorkeur geeft een speler zelf aan dat hij feedback wil krijgen. Hij kan zelf een vaardigheid benoemen of hij vraagt aan de overige spelers waarop hij zijn aandacht zal richten. En dan maar afwachten of de vaardigheid blijft hangen, als je overstapt naar een volgende vaardigheid...

De onderstaande lijst met impro-vaardigheden lijkt indrukwekkend. Ik wijzig soms de formulering weer eens, voeg een vaardigheid toe of combineer enkele vaardigheden. Het overzicht dat Dan Goldstein heeft gemaakt, raad ik zeker aan.


impro-checklist


- voel een innige band met de andere personages;
- maak elkaar duidelijk waar de scene over gaat;
- neem risico door je gevoel te volgen;
- speel in het nu;
- laat (uiteindelijk) je gevoelens blijken;
- laat de omgeving tot leven komen;
- zorg als medespeler voor contrast;
- maak deze ontmoeting tot een bijzondere ontmoeting;
- geef je personage goede en slechte eigenschappen;
- knoop uiteindelijk alle losse eindjes aan elkaar;
- geniet van je personage...

P.S.: denk niet aan deze checklist, als je op het podium staat!


Laatste wijziging: 15 juli 2005